Veneilykausi 2020 jää varmasti historiaan erikoisimpana miesmuistiin. Kevättalvella alkoi "härdeli", joka sekoitti monella taholla kaikki pasmat. Suomen kanssa opetteli pesemään käsiä ostoskeskuksissa ja , kotona ja venesatamassa. Näinkin synkässä asiassa kuin Corona-virus on löydettävissä positiivisiakin asioita, kun oikein pohtii. Kevätinfluessat olivat ihan minimissään, eri organisaatiot, venekerhot mukaan lukien joutui pohtimaan uusia toimintatapoja. Monella kotitaloudella on varmaankin vieläkin vessapaperia varastossa Muistan keväällä rannassa ollessani venettä kunnostamassa , alkuun huhuiltiin 5-10 metrin päässä toisistamme , mutta sekin matka pikku hiljaa lyheni ja oltiin hetken päästä normaalietäisyydellä eli 2-3 metriä. Eihän suomalainen lähemmäksi ole koskaan ketään mennytkään. Kaikissa venekerhoissa pohditiin, miten eri toiminnot saadaan turvallisesti suoritettua. Sääntömääräiset kokoukset, katsastukset , talkoot jne. .Meidän kohdalla kevätkokous oli niin ajoissa, että sen saimme vietyä läpi ja katsastajat tekivät etäkatsastuksia eli joko Teamsin avulla tai sitten siten, että katsastaja oli laiturilla ja kippari veneessä. Kaikkki sujui hyvin ja tietääkseni yhtään tartuntatapausta ei ole ilmaantunut. Katsastajille suuri kiitos, on hyvä muistaa , että tekevät tätä työtä täysin pyyteettömästi uhraten kauniita kesäiltoja meidän kaikkien veneilyturvallisuuden eteen. KIITOS !

Emme ole kuitenkaan jääneet kerhona tuleen makaamaan ja menneet Corona-viruksen taakse, vaikka se onkin jonkin verran hankaloittanut ja hidastanut eri hankkeita. Toimintasuunnitelmassa oli Grimsholmin kehittämishanke, tämä jäi nyt kuitenkin vuodelle 2021. Saaren itäpäähän on tarkoitus saada 2 kpl poijuja, jotta rantautuminen/ yöpyminen lounaistuulella olisi helpompaa.Lisäksi joudumme myös uusimaan ketjuja vanhoihin poijuihin. Tämä on tarkoitus tehdä aikaisin kevääällä 2021.

Koemme kerhona tärkeänä ympäristön suojelun. Aloitimme loppukesästä hankkeen  saadaksemme Pidä saaristo siistinä Roope-satama  hankkeen. Hallitus työstää Roope-sataman vaatimaa ympäristöohjelmaa.Täyttääksemme kriteerit ja läpäistäksemme kriteetit meidän tulee skarpata muutamia osa-alueita satamatoiminnassa ja satamainfrassa. Meillä tulee olla mm.sataman järjestyssäännöt, satamassa tulee olla selkeästi esillä turvallisuusohjeet ( pelatusrenkaiden, sammmuttimien ja ensiapuvälineiden paikat), lisäksi laiturien siisteys( ei kompastumisvaaraa aiheuttavia esineitä laiturilla jne.), ongelmajätteiden astiat ja niiden sijainti, sataman vastuuhenkilöt, sataman yleinen siisteys jne. . Yritämme saada auditoinnin läpi keväällä 2021. Mainittakoon, että Espoossa on ainoastaan yksi Roope-satama. Koemme tärkeäksi veneilyseurana, että voimme sanoa toimivamme vastuullisesti ympäristösuojelussa sekä turvallisuusasioissa. Nämä asiat nousevat varmasti lähi vuosina pinnalle ja hienoa sanoa, että me  olimme tässäkin asiassa kärjessä Espoossa.

Kerhorakennuksen laajennushanke on myös edennyt ja olemme saaneet vihdoin rakennuslupahakemuksen kaupungin instasseihin. Kerhon pinta-ala tulee olemaan n. 140 neliömetriä. Kahvilaan saamme keittiötilat , joka parantaa entisestään nykyistä tarjontaa. Lisäksi uudet tilat antavat paremmat mahdollisuudet pitää kokouksia jne. Lämmitysmuotona tulee olemaan maalämpö, joka on ympäristöystävällinen  sekä kustannustehokas lämmitysmuoto. Vaihtoehtona olivat suora sähkölämmitys sekä vesi-ilmapumppu. 

Haluamme myös parantaa tiedotusta. Meille on tulossa mobiiliapplikaatio, joka toimii jäsenkorttina sekä viestintäkanavana. Näiden kerhon sivujen päivitykset tulevat näkymään automaattisesti puhelimessasi. Lisäksi puhelimeen tulee tietoa erilaisista eduista esim. eri veneliikeiden kerholle myöntämistä alennuksista jne. . Saamme myös kaikille jäsenille tarvittaessa nopeasti informaatiota. Sinun ei tarvitse aina mennä kotisivuille, koska ne ovat sinulla automaattisesti puhelimessa. Tästä tulee tarkempaa informaatiota viimeistään marraskuun alussa 2020. 

Monta muutakin asiaa on meneillään, mutta niistä tarkemmin myöhemmin.