Kiireinen vuosi 2019 ja vielä kiireisempi 2020

Enpä ole ehtinyt ( lue laiska äijä) kirjoitella kommodorin blogia keväällä ja sitten huomasin , että nythän on jo syksy. Äitini on Hämeestä, joten olen ehkä perinyt tämän hitauteni häneltä.

Kevät oli todellakin kiireinen venekerhon asioiden hoitamisen suhteen. Olen istunut kerhomme edustajana ns. kommodorikokouksissa eli Veneilevä Espoon kokouksissa, joka toimii venekerhojen edunvalvojana veneilyyn liittyvissä asioissa. Samalla pysymme hyvin kartalla mitä ympärillämme tapahtuu, eikä tarvitse uskoa huhu puheita.

Kaikki venekerhot järjestivät yhdessä kaupungin ja Pidä Saaristo Siistinä ry : n kanssa Siisti Biitsi kampanjan. Tavoitteena pitää venekerhojen rannat esimerkillisessä  kunnossa. Siinä onnistuttiin hyvin ja myös mediassa tämä noteerattiin . Ensi keväänä on tarkoitus järjestää sama kampanja uudelleen.

Veneilevä Espoo suunnittelee kerhoilla ensi vuodeksi omaa ympäristöohjelmaa , johon haetaan asiantuntemusta PSS ry :ltä sekä SYKE :ltä. Tavoitteena, että jokaisella kerholla on oma vastuullinen ympäristöohjelma. Tämän tiimoilta tulemme varmasti järjestämään jäsenillan , jossa ohjelmaa ja sen tavoitteitta valotetaan tarkemmin, tämä siis keväällä 2020.

Monia kiinnostaa Espoon veneiden talvisäilytys.  Ämmäsmäen talvisäilytysalue on juuri valmistunut, sen budjetti oli 3miljoonaa euroa. Alueella tullaan säilyttämään trailereilla kulkevat alle 6 metriset veneet. Alueella on myös asuntovaunuparkki. Säilytysmaksu tulee olemaan vuosiperusteinen eli omistaja voi pitää venettä siellä läpi vuoden. Traileriparkki tulee pakolliseksi syksystä 2021 alkaen. Vielä ei ole tietoa, miten pakkoa sovelletaan eri satamien osalta esim. Otsolahti. Venekerhollahan on vuokrattu alue, johon meillä on mahdollisuus telakoida mitä tahansa veneitä ( ainakin toistaiseksi)

Keskisuuret veneet tullaan telakoimaan jatkossa Skatanniitylle ja samalla Suomenojan säilytysalue poistuu käytöstä. Skatanniityn tekninen suunnittelu on jo lähes valmis. Suomeojan talvisäilytysalue suljettaneen jo vuonna 2022. Kurttilaan sijoitetaan isot veneet . Nämä ovat isoja muutoksia Espoon veneilyssä ja haluamme kerhona olla mukana aktiivisesti vaikuttamassa veneilyn kannalta positiivisiin asioihin.

Kerhorakennuksen laajennussuunnittelu on edennyt hyvää vauhtia. Ensimmäinen arkkitehdin suunnitelma uudesta kerhorakennuksesta on esitelty kaupungille ja se on saanut myönteisen vastaanoton. Otsolahden ranta kuuluu erikoissuojelualueeseen rakentamisen osalta, joten 34 vuotta vanhan kerhorakennuksen ilmeen on säilyttävä ennallaan. Kerho rakennus tulee pitenemään ja siten saamme sinne erillisen  kokoustilan tarvittaessa. Kahvila tulee olemaan uudessa rakennuksessa läpi vuoden auki ja siellä oma keittiö eli ruokavalikoima tulee monipuolistumaan. Investointi on melko mittava, mutta uskon sen olevan kerho pitkän tähtäyksen kannalta melkeinpä välttämätön. Joudumme , joka tapauksessa poistamaan kontin kerhon takaa, jossa on kahvilan varastot ja lain vaatimat sosiaalitilat. Kontti on tällä hetkellä epävirallisella erikoisluvalla kerho takana.

Ensi vuoden  muita tärkeitä painopistealueita ovat junioritoiminnan uudelleen starttaaminen ( meillä on seurassa 1 juniorijäsen), vuorovaikutuksen lisääminen kerhossa  sekä kerhosaaremme käyttäjäystävällisyyden lisääminen, joka tänä vuonna jäi monestakin syystä tekemättä.

Junioritoiminta täytyy aloittaa ruohonjuuritasolta eli meidän on jalkauduttava läheisiin kouluihin ja tavoitettava 7-12 vuotiaat lapset. Meille on tullut paljon nuoria perheitä lapsineen, mutta heille ei ole tarjota koulutusta. Kun saamme omien jäsentemme lapset , heidän naapurinsa sekä läheisten koulujen lapset ja opettajat innostumaan, uskon ,että on helpompaa saada kaupunki, sekä liikeyritykset innostumaan Tapiolan venekerhon Pikku-Kippari koulutuksesta. Tähän tietenkin tarvitsemme vanhempien apua eli juniorivaliokuntaa.

Kerhosaaren uudistus projekti on 2020 isoja hankkeita. Tavoitteena tehdä siitä käyttäjäystävällisempi ja jäsenistöä entistä paremmin palveleva. Suunnitelmia on, mutta toteuttaminen on jäänyt puolitiehen. Saaren sadekelillä liukkaiden kallioiden vaarojen ehkäiseminen on aivan ykkösasioita, vielä ei  ole haavereita tapahtunut, mutta… kop kop kop. Kerhossamme on yhä enemmän ns. päiväveneilijöitä, ilman septitankkia. Ehdotuksena on tullut mm. bio-wc , joka on hajuton siisti ja luontoystävällinen . Tämä varustettuna 2 : lla kasetilla eli toinen maatuu ja toinen käytössä. Saunalle halutaan mm.seinälle lista , jossa voi varata oman saunavuoron, tällä vältytään ikäviltä tilanteilta, jossa joku porukka ”unohtuu” saunomaan. Kerhon itäpäähän ehdotettu paria poijupaikkaa , jotka olisivat tuulensuojassa länsituulella. Kaasugrilliä on ehdotettu, joka nopeuttaa monta kertaa ruuan laittoa, tosin hiiligrillin maku jää pois. Mutterissa kuitenkin pystyy edelleen grillaamaan hiilillä. Itäpään laiturille ehdotettu myös tuoleja ja pöytiä, joista voi seurata auringonlaskua ja kenties ottaa yhden virkistävä juoman.

Kerholaisten keskinäisen vuorovaikutuksen lisäämiseksi on ehdottaisin kerhoiltoja, joissa olisi alustus , jonkin aiheen tiimoilta. Itse olen pohdiskellut seuraavalle hallitukselle pientä ”nakkia” eli esim. joka toisen kuukauden viimeinen torstai hallitus on vastaamassa kysymyksiin ja saamassa ideoita jäsenistöltä pullan ja kahvin kera.

No niin, tulihan kerralla melkoinen lasti . Tässä on meille kaikille tosi paljon hommia, mutta uskon, että ”työ tekijäänsä palkitsee”. Tässähän tuli melkein tulevan hallituksen toimintasuunnitelma kirjoitettua ohi mennen. Tuleva syyskokous valitsee uuden hallituksen. Olemme poikkeuksellisessa tilanteessa, sillä hallituksen jäsenistä ainoastaan yksi ei ole erovuorossa. Tulethan 3.10. 2019 kello 19.00 kerholle valitsemaan uuden hallituksen sekä tekemään tärkeitä päätöksiä uuden laajennuksen, saarihankkeen sekä  junioritoiminnan osalta.

Itse haluan kiittää kolmesta hallitusvuodesta Tapiolan venekerho ry :ssä. On ollut aika tuiverrusta välillä ja hienoja hetkiä, kuten merellä aina. Olen saanut tehdä hienojen ihmisten kanssa asioita upean kerhomme hyväksi .

Hyvää syksyn jatkoa kaikille

Maka Paalanen