Veneilevä Espoo on Espoolaisten venekerhojen epävirallinen edunvalvonta organisaatio, joka kokoontuu noin 6-7 kertaa vuodessa. Edunvalvontaa suoritetaan kaupungin suuntaan sekä poliittisiin vaikuttajien suuntaan

Viimeisessä kokouksessa oli kaupungin edustaja liikuntatoimesta kertomassa viimeisistä käänteistä veneiden talvisäilytyksen osalta. Ämmäsmäelle on valmistunut hieno veneiden säilytysalue., jossa on n.950 paikkaa eri kokoisille veneille. Paikkoja tullaan myymään periaatteella , että vene voi olla siellä ympäri vuoden . Et välttämättä tarvitse venepaikkaa . Alue on aidattu vartioitu ja lukollisen portin takana, jonne voit viedä veneesi säilöön milloin hyvänsä vuoden aikana ja hakea sen tarvittaessa pois. Sinne voi viedä myös isompia veneitä ja pukit jäävät siis varatulle paikalla. Kannattaa käydä katsomassa. Tässä olikin siteen ne hyvät uutiset, jos niin haluaa asian nähdä.

Pitkään suunnitellun Skatanniityn talvisäilytysalue, jonne piti saada maksuluokka 4 ja 5 veneet asiat sakkaavat todella pahasti. Skatannnittyn yleiskaava on niin pahasti yleiskaavan vastainen, että alkuperäinen suunnitelma yli 500 veneen talvisäilytysalueesta voi toteutua max. 200 paikkaa. Poliittiset päättäjät ovat , kuitenkin luvanneet, että Suomenojalta ei häädetä veneitä, ennenkuin korvaava säilytysmahdollisuus on hoidettu. Suomenojan itäpuoliselle alueelle voisi mahtua 300 venettä ja Suomenojan rakennusprojekti tekosaarineen voisi alkaa 2021. Koko Suomenojan laiturialueen rakentaminen tuottaa myös ongelmia , sillä nykyinen maaston korko merenpinnasta on 1,2 m -1,5 m ja mikäli aluetta aletaan rakentaa korko tulee olla 3 metriä eli laitureille täytyisi tehdä erilliset ”tikkaat”/ portaat.

Mustalahden / Tiilitehtaan ranta on törmännyt vielä suurempiin ongelmiin . Sieltä on löytynyt suojeltu upokas kuoriainen, liito-orava, vanhan tiilitehtaan savilampia jne. Koko projekti on keskeytetty toistaiseksi.

Espoolaisten veneilijöiden veneiden talvisäilytys alkaa saada jo koomisia piirteitä. Haluan kuitenkin tuoda , jotain positiivisia uutisia Otsolahdesta. Kaupunki kehui , kuinka hyvin olemme niukat tilat käytetty hyväksi.

Samalla tuotiin esille, että Otsolahdesta ei tulevaisuudessakaan tarvitse siirtää trailereita Ämmäsmäelle, eikä muitakaan veneitä. Otsolahti koetaan pienvenesatamaksi , jonka kaupunki haluaa säilyttää sekä talvisäilytystilana ja satamana kesällä. Esittivät , jopa huolensa laitureiden kunnosta ja yrittävät saada budjettiin rahaa uusiin laitureihin. Laitureiden uusinta ei ole halpaa . Laiturimetri maksaa 1000 € metri. Esimerkkinä A-laiturin kustannus 160 000 euroa.

Olkaamme siis tyytyväisiä, että saamme olla Otsolahdessa ja pidetään yhdessä satama niin siistinä, että kaikki kaupunkilaiset huomaavat, että veneilijät ovat vastuullista väkeä , varsinkin Tapiolan venekerholaiset.

Hyvää Joulun odotusta kaikille

Maka